woensdag 19 december 2012

Schreeuw van geluk

Er is veel commotie over de reclames van Zalando. Vorig jaar werden ze 'bekroond' met de Loden Leeuw, en deze week kregen ze voor de tweede keer deze 'felbegeerde' prijs uitgereikt. Het publiek bleek massaal op hun te hebben gestemd en vonden de vrouw bij de dokter die bij elke nies van kleding verandert de meest irritante reclame. Tja irritant zijn de reclames inderdaad. Maar ik durf er vooruit te komen dat ik deze online fashion & schoenengigant ergens, vanuit marketing oogpunt, best geniaal vind!

Ik kwam het eerst in aanraking met Zalando als trouwe kijker van het televisieprogramma van Bridget Maasland 'Hoe vind ik een vent' (2010). Als vrijgezelle moeder met een druk leven dook Bridget Maasland achter de computer om een nieuwe outfit te scoren voor haar date. Geweldig vond ik het om te volgen hoe Zalando 'subtiel' werd geïntroduceerd in het programma. Mijn aandacht hebben ze er zeker mee gewonnen.
Het reclameoffensief van Zalando ging verder, en dit wordt nu 'beloond' met twee keer achter elkaar de Loden Leeuw als prijs. Maar laten we eerlijk zijn. Bijna iedereen in mijn omgeving kent Zalando, jong of oud, vrouw of man. Zeker 3/4 van deze personen plaatst regelmatig een bestelling bij deze online gigant. En hoe je het ook went of keert, het is prettig dat er geen verzendkosten worden gerekend, dat er voldoende keuze is voor een nieuwe outfit met bijpassende schoenen en accessoires en er altijd wel een kortingscode te vinden is.

Stel jezelf eens de volgende vragen:
  • Zijn de reclames irritant (mijn antwoord: JA)
  • Zijn de reclames herkenbaar, blijven ze in je hoofd zitten (mijn antwoord: JA)
  • Bestel je wel eens bij deze online winkel (mijn antwoord: JA)
  • Weerhoud het je om een bestelling te doen bij Zalando omdat je de reclames irritant vindt? (mijn antwoord: NEE)
Dan kan er voor mij maar één conclusie gelden: ze hebben het dus best goed gedaan! Gefeliciteerd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten