donderdag 27 december 2012

Kerstkilo's? Maak je niet dik!

Op tweede kerstdag zag ik de eerste tweets voorbij komen met tips over het kwijtraken van de kerstkilo's. Dit terwijl ik nog volop aan het nagenieten was van het uitgebreide kerstdiner en met een glas wijn en iets te knabbelen op de bank was neergeploft. Wat is dat toch, de hele wereld propt zich met de feestdagen vol, en gelijktijdig zijn we allemaal als de dood om aan te komen. Je komt echt niet blijvend aan tussen kerst en oud en nieuw, eerder tussen oud en nieuw en kerst. En ben je wel iets in gewicht aangekomen, zorg dan dat je het op een gezonde manier kwijtraakt.

Modifast, South Beach, Atkins, Sonja Bakker.. mij niet gezien. Alhoewel een dieet best voor houvast kan zorgen, kies ik er liever voor om gezond en evenwichtig te blijven eten. Geen ingewikkeld dieet, maar met slechts een paar gouden regels, zorg ik dat mijn gewicht op peil blijft.

De gouden regels:
  • Probeer doordeweeks ongezond eten, met veel verzadigde vetzuren, te laten staan;
  • Kies voor gezonde producten en eet gevarieerd;
  • Las minstens 3 alcoholvrije dagen in, en beperk je op de overige dagen tot 1/2 glazen;
  • Blijf onder de 2000 calorieën per dag (voor mannen is dit maximaal 2500 calorieën);
  • Eet in het weekend wat je lekker vindt, maar overeet je niet;
  • Teveel gegeten? Las de dag daarna dan een balansdag in;
  • Drink dagelijks minimaal 1,5 liter caloriearme drankjes zoals water, groene thee, lightproducten.
En vergeet niet: samen eten en drinken is gezellig! Probeer er ook gewoon van te genieten en jezelf bijvoorbeeld op een lekkere oliebol te trakteren. Jammie, jammie, jammie... delicious :)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten